Alla dessa jävla undersökningar

Nyss fick jag ett paket jag beställt från Amazon med värde under 200 kronor. Det är fantastiskt hur man kan få sånt levererat för så små pengar. Men så kommer straffet. Ca 10 mail, med allt från ”tack för din beställning” till ”nu är ditt paket packat” och så vidare. Men sen kommer det största irritationsmomentet. Minst två undersökningar om hur jag upplevt det hela. Den ena om hur jag upplevde att handla på Amazon. Den andra om hur transporten fungerade och ofta en tredje om hur jag gillar produkten.

Om jag köper en liten detalj så förväntar jag mig leverans i tid. Jag jublar inte över att jag kan hämta den på posten eller i någon liten butik (där man aldrig vet riktigt var beroende på att olika leverantörer samarbetar med olika butiker). Däremot undviker jag hemkörning för de hittar aldrig dit jag bor så det är bättre att jag hämtar i närheten när jag har tid. Men jag fyller aldrig i dessa frågeformulär.

Problemet är inte isolerat till Amazon. Varje gång jag går igenom säkerhetskontrollen på Arlanda så ska jag trycka på en knapp för att tala om vad jag tyckte, samma sak på Elgiganten. Varje halvår vill skolan ha en utvärdering. På jobbet ska jag utvärdera mig själv, chefen och företaget ett par gånger per år. Ringer jag någon så kommer en förfrågan på SMS – med diverse påminnelser när jag ignorerar dem – om vad jag tyckte om samtalet. Det går aldrig att svara ”Jag är förvånad att jag kom fram till en människa” så därför svarar jag inte.

Varje dag är det massor av dessa frågor om hur nöjd man är som tar tid, stjäl fokus (i alla fall så länge man inte stänger av notiserna) och är allmänt irriterande. Aldrig någonsin frågar de vad man tycker om alla dessa undersökningar, så jag ger svaret här. Jag hatar dem. Så. Nu kan jag hänvisa till denna bloggpost varje gång någon skickar en undersökning till mig. Det får du också gärna göra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...